Türkiye'de işçisizlik sorunu varmış!

 Bursa, uzun yıllardır sanayi şehri olarak anılır. Gerek art bölgesi gerek ulaşım ve ticaret yollarına yakınlığı nedeniyle Bursa bu sıfatı fazlasıyla hak ediyor.

Bursa’da sanayi denilince ise akla otomotiv sektörü en başta gelir. 2 büyük otomobil firması (TOFAŞ ve Renault) bu şehirde. TOGG’da yakında yine Bursa’da üretilmeye başlanacak. Haliyle otomotiv yan sanayisinde de öncü bir kent olduğunu dile getirebiliriz.

Otomobillerin koltuğu başka bir fabrikada üretiliyor, elektrik aksamı başka bir fabrikada, başka bir parçası başka bir fabrikada… Hatta her parçanın kalite-kontrolü ise bambaşka firma tarafından takip ediliyor… Hatta ve hatta endüstriyel malzemelerin taşındığı kasalar bile farklı bir fabrikada temizleniyor.

Yani Bursa’da 2 büyük otomobil fabrikası olmasının yanında onlarca da yan sanayi fabrikası var.  Son bir yılda pandeminin de etkisiyle harıl harıl çalışan fabrikalar, resmen durdu…

Evet durdu…

Mesaiye kalması için yalvarılan işçiler zorla yıllık izinlere çıkarıldı.

Mesela şu anda TOFAŞ’a ve Renault’a kablo üreten YAZAKİ firmasında yıllık izinler eksiye düşmüş durumda…

Fabrika artık gelen işçinin yemek masrafını bile düşürmenin peşinde…

Son 3 aydır her ay 25 – 30 kişinin iş akdini sonlandırıyor.

Mesela şu anda TOFAŞ’a koltuk yapan fabrikada işçi kıyımları başlamış durumda. Önce istekli çıkışlar yaptırdılar. Ama bu da yetmeyince 10 yıl üzeri çalışan işçisini kapının önünü gösterdi.

Bunun gibi nice firma ve fabrika var… Zaman buldukça yazmaktan kıvanç duyarım.

****

İşte böyle bir ortamda MÜSİAD Bursa Şubesi, MÜSİAD 104. Genel İdare Kuruluna ev sahipliği yapacak. Ana teması ise “Otomotiv Teknolojileri ve Yan Sanayisinde Yeşil Dönüşüm” olacak.

MÜSİAD Bursa Şube Başkanı Nihat Alpay, basın mensuplarıyla dernek merkezinde bir araya gelerek program hakkında bilgi verdi. Tabi ki bu fırsatı kaçırmak istemedim…

MÜSİAD Bursa Şube Başkanı Nihat Alpay, olağan genel kurul sonrasında genel merkez düzeyinde yapılan çalışmaları anlattığı toplantıda, 3-4 Aralık 2021 tarihlerinde Bursa Hilton Otel’de gerçekleştirilecek olan 104. Genel İdare Kurulu Programının detaylarını paylaştı. Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mustafa Varank’ın da bu toplantıya iştirak edeceğini belirtti.  Yurt içi ve yurtdışındaki tüm MÜSİAD üyelerini ağırlayacaklarını ve Bursa’yı en iyi şekilde temsil etmek istediklerini anlattı.

****

Soruları almasını bekledim… Ve sıra bana geldi…

Temanın otomotiv ve yan sanayi kısımlarına vurgu yaparak sordum…

“Bursa’da son dönemlerde özellikle otomotiv sektöründe yaşanan çip krizinin ardından otomobil firmaları ve yan sanayilerinde işçiler ya izne çıkarıldılar ya da işten çıkarıldılar. Bu konu gündeminizde var mı?”

Ya soruyu doğru soramadım, ya da cevabı doğru alamadım kararı siz verin…

“Pandemi döneminde işçi çıkışı olmadı. Özellikle burada gelmeden önce resmi makamlardan aldığım bilgiye göre 811 bin 900 kişi otomotiv sektöründe çalışıyor. Türkiye’de işsizlik ve işçisizlik problemi var. Çalıştırmak üzere vasıflı veya vasıfsız işçi bile bulunamıyor. Çip krizi global bir mesele. Bugün Almanya’da Mercedes, BMV bile araçlarını çip krizi nedeniyle piyasaya süremiyor.”

Biliyorsunuz geçen haftalarda Ali Şahin imzalı “Otomobiller Liftte Kaldı” başlıklı bir manşetle okuyucularımızın karşısına çıkmıştık. MÜSİAD Bursa Şube Başkanı Nihat Alpay’a bu haberi hatırlatarak bunun nedenini sordum.

“Dünyada sermaye el değiştirdi. Büyük bir üretim ve lojistik sıkıntısı var. Lojistik maliyetleri 2010 ile 2016 yılında 16 Milyar dolar tutmuş. Lojistik şirketler bu yılın sadece ilk üç ayında 16 milyar dolar kazanmış. Bu durum sadece otomotivde değil, birçok sektörde var.”

****

Toplantının son sorusu ise MÜSİAD’ın asgari ücret beklentisinin ne kadar olması gerektiğiydi.

Alpay, “Asgari ücret yani alınabilecek en düşük ücretin 3 bin 600 ile 4 bin TL arasında konuşulması gerekiyor. Bence 4 bin TL olmalı” dedi.

****

Son Söz!

Ben istediğim yanıtları alamadım.

Artık Türkiye’de işçisizlik problemi olduğuna inanmıyorum.

Son çalıştığı yerde kıdemine göre 7 bin TL para alan kişi işten çıkartılıyor ve asgari ücretle çalışması isteniyor. Sonra da işveren “Ben işçi bulamıyorum” diyor…


Bu yazı 01.12.2021 Tarihinde YeniDönem Gazetesi'nde yayınlanmıştır.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Bir küçük incir meselesi vardı!

Mudanya Belediyesi'nin hiç mi suçu yok?

Çatısız evleri dönüştürün!