Türkiye'de işçisizlik sorunu varmış!
Bursa, uzun yıllardır sanayi şehri olarak anılır. Gerek art bölgesi gerek ulaşım ve ticaret yollarına yakınlığı nedeniyle Bursa bu sıfatı fazlasıyla hak ediyor.
Bursa’da sanayi denilince ise
akla otomotiv sektörü en başta gelir.
2 büyük otomobil firması (TOFAŞ ve Renault) bu şehirde. TOGG’da yakında yine Bursa’da üretilmeye başlanacak. Haliyle
otomotiv yan sanayisinde de öncü bir kent olduğunu dile getirebiliriz.
Otomobillerin koltuğu başka bir fabrikada üretiliyor, elektrik aksamı
başka bir fabrikada, başka bir parçası başka bir fabrikada… Hatta her parçanın kalite-kontrolü ise bambaşka firma tarafından
takip ediliyor… Hatta ve hatta endüstriyel malzemelerin taşındığı kasalar bile
farklı bir fabrikada temizleniyor.
Yani Bursa’da 2 büyük otomobil
fabrikası olmasının yanında onlarca da yan sanayi fabrikası var. Son bir yılda pandeminin de etkisiyle harıl
harıl çalışan fabrikalar, resmen durdu…
Evet durdu…
Mesaiye kalması için yalvarılan işçiler zorla yıllık izinlere çıkarıldı.
Mesela şu anda TOFAŞ’a ve
Renault’a kablo üreten YAZAKİ firmasında
yıllık izinler eksiye düşmüş durumda…
Fabrika artık gelen işçinin yemek
masrafını bile düşürmenin peşinde…
Son 3 aydır her ay 25 – 30 kişinin iş akdini sonlandırıyor.
Mesela şu anda TOFAŞ’a koltuk
yapan fabrikada işçi kıyımları başlamış durumda. Önce istekli çıkışlar
yaptırdılar. Ama bu da yetmeyince 10 yıl
üzeri çalışan işçisini kapının önünü gösterdi.
Bunun gibi nice firma ve fabrika
var… Zaman buldukça yazmaktan kıvanç
duyarım.
****
İşte böyle bir ortamda MÜSİAD Bursa Şubesi, MÜSİAD 104. Genel
İdare Kuruluna ev sahipliği yapacak. Ana teması ise “Otomotiv
Teknolojileri ve Yan Sanayisinde Yeşil Dönüşüm” olacak.
MÜSİAD Bursa Şube Başkanı Nihat Alpay, basın mensuplarıyla dernek merkezinde bir araya gelerek program
hakkında bilgi verdi. Tabi ki bu fırsatı kaçırmak istemedim…
MÜSİAD Bursa Şube Başkanı Nihat
Alpay, olağan genel kurul sonrasında genel merkez düzeyinde yapılan çalışmaları
anlattığı toplantıda, 3-4 Aralık 2021 tarihlerinde Bursa Hilton Otel’de
gerçekleştirilecek olan 104. Genel İdare Kurulu Programının detaylarını
paylaştı. Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mustafa Varank’ın da bu toplantıya iştirak
edeceğini belirtti. Yurt içi ve
yurtdışındaki tüm MÜSİAD üyelerini ağırlayacaklarını ve Bursa’yı en iyi şekilde
temsil etmek istediklerini anlattı.
****
Soruları almasını bekledim… Ve
sıra bana geldi…
Temanın otomotiv ve yan sanayi kısımlarına vurgu yaparak sordum…
“Bursa’da son dönemlerde özellikle otomotiv sektöründe yaşanan çip
krizinin ardından otomobil firmaları ve yan sanayilerinde işçiler ya izne
çıkarıldılar ya da işten çıkarıldılar. Bu konu gündeminizde var mı?”
Ya soruyu doğru soramadım, ya da
cevabı doğru alamadım kararı siz verin…
“Pandemi döneminde işçi çıkışı olmadı. Özellikle burada gelmeden
önce resmi makamlardan aldığım bilgiye göre 811 bin 900 kişi otomotiv
sektöründe çalışıyor. Türkiye’de işsizlik ve işçisizlik problemi var.
Çalıştırmak üzere vasıflı veya vasıfsız işçi bile bulunamıyor. Çip krizi global
bir mesele. Bugün Almanya’da Mercedes, BMV bile araçlarını çip krizi nedeniyle
piyasaya süremiyor.”
Biliyorsunuz geçen haftalarda Ali
Şahin imzalı “Otomobiller Liftte Kaldı” başlıklı bir manşetle okuyucularımızın
karşısına çıkmıştık. MÜSİAD Bursa Şube Başkanı Nihat Alpay’a bu haberi
hatırlatarak bunun nedenini sordum.
“Dünyada sermaye el değiştirdi. Büyük bir üretim ve lojistik
sıkıntısı var. Lojistik maliyetleri 2010 ile 2016 yılında 16 Milyar dolar
tutmuş. Lojistik şirketler bu yılın sadece ilk üç ayında 16 milyar dolar
kazanmış. Bu durum sadece otomotivde değil, birçok sektörde var.”
****
Toplantının son sorusu ise
MÜSİAD’ın asgari ücret beklentisinin ne kadar olması gerektiğiydi.
Alpay, “Asgari ücret yani alınabilecek en düşük ücretin 3 bin 600 ile 4 bin TL
arasında konuşulması gerekiyor. Bence 4 bin TL olmalı” dedi.
****
Son Söz!
Ben istediğim yanıtları alamadım.
Artık Türkiye’de işçisizlik
problemi olduğuna inanmıyorum.
Son çalıştığı yerde kıdemine göre
7 bin TL para alan kişi işten
çıkartılıyor ve asgari ücretle çalışması isteniyor. Sonra da işveren “Ben işçi
bulamıyorum” diyor…
Bu yazı 01.12.2021 Tarihinde YeniDönem
Gazetesi'nde yayınlanmıştır.
Yorumlar
Yorum Gönder